Terug naar het overzicht

STAP

Binnen STAP zijn er twee trajecten mogelijk: de klaswerking en de leef-leergroep.
Er kunnen ook aangepaste trajecten uitgewerkt worden, bijvoorbeeld in samenwerking met dagbesteding, een zorgboerderij of Tijdelijk Onderwijs Aan Huis (TOAH).

STAP

Klaswerking

Binnen de klaswerking werken we in drie fasen: instroom, doorstroom en uitstroom. Hoewel in elke fase dezelfde vakken worden behandeld, verschilt telkens de nadruk.

  1. Leerlingen in instroom komen meestal rechtstreeks uit het lager onderwijs en lessen vinden voornamelijk plaats binnen de school en in kleine groep. De nadruk ligt op de vraag: ‘wie ben ik?’.
     
  2. Leerlingen in doorstroom nemen deel aan Algemene en Sociale Vorming (ASV) op school en Sociaal Maatschappelijke Training (SMT) buiten school, waarbij ze in groep leren om zich tot elkaar te verhouden. Het aanbod situeert zich meer en meer in klas overschrijdende activiteiten buiten de school. De nadruk ligt op ‘de groep en ik’.
     
  3. Bij leerlingen in uitstroom ligt de nadruk op ‘de maatschappij en ik’. Het aanbod is er meer geïndividualiseerd en gericht op het toekomstig traject (wat na school?) van elke leerling. 

    In de uitstroom is er ook een mogelijkheid tot het volgen van een leertraject. Dit traject biedt algemene schoolse vakken op het niveau van het Beroepssecundair Onderwijs (BSO)/A-finaliteit, aangevuld met beroepsgerichte vakken. Onze school werkt hiervoor samen met centra voor volwassenenonderwijs (CVO), zodat leerlingen de mogelijkheid hebben om een breed scala aan beroepsgerichte vakken te volgen. Indien leerlingen erin slagen om zowel een certificaat Aanvullende Algemene Vorming (AAV) en een certificaat Diplomagerichte Vorming te behalen, leidt dit tot een diploma Secundair Onderwijs. 

    Zelfstandigheid, flexibiliteit, discipline, motivatie en de wens van de jongere om in het reguliere arbeidsmilieu terecht te komen of een diploma te behalen, zijn allemaal factoren die een rol spelen bij de keuze voor het leertraject.

Leef-leergroep

De leef-leergroep is een nauwe samenwerking tussen zorg en onderwijs en biedt een huiselijke, veilige en voorspelbare omgeving voor leerlingen die behoefte hebben aan individuelere begeleiding. We stappen af van een klassikale aanpak en werken aan een programma dat optimaal aansluit bij de zorgvraag en onderwijsbehoeften van de jongere. Jongeren die gebruik willen maken van de leef-leergroep